Qada dan Qadar ( Celaka dan Bahagia)


6:160Firman Allah Al-An’am :160
“Barang siapa yang melakukan amalan yang baik, maka baginya sepuluh kali lipat amalannya.
Adapun orang yang lebih banyak kebaikkannya, maka ia masuk syurga tanpa hisab.”

Firman Allah Al-Qari’ah : 6-7

101:6
101:7

“Dan adapun orang-orang yang berat timbangan(kebaikkan), maka dia berada dalam kehidupan yang diredhai.”

Sabda Nabi,
“Orang yang celaka boleh jadi bahagia dan orang yang bahagia boleh jadi celaka. Tolok ukurnya adalah bilamana kebaikkan lebih banyak, maka ia bahagia.

Manusia yang bertaubat, beriman dan beramal soleh, bererti ia sedang menggantikan kemalangannya menjadi bahagia.

Adapun yang murni dari Azali tentang bahagia dan celaka semua manusia pun sama

Sabda Nabi:
“Orang yang akan bahagia telah ditetapkan kebahagiaanya dalam perut ibunya. Begitu pun yang celaka telah ditentukan celakanya dalam perut ibunya.”
Namun sesorang pun tidak boleh membahas tentang bahasan ini, tentang rahsia Qudrat.
Syeikh Abdul Qadir (q.s) membuat contoh, seperti Iblis ketika ia megelak tentang tidak menghormati Adam, ia berkelit pada hakikat Qadar dengan jawapan “Inikan takdir Mu Ya Allah”. Dengan begitu ia kufur dan diusir dari syurga.
Sebaliknya, Nabi Adam a.s dan Nabi Muhammad s.a.w selalu menimpakan kesalahannya pada dirinya.
Wajib bagi seorang muslim beritikad bahawa Allah swt adalah Maha BijakSana.

Surat Al_Imran :135

3:135
“Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya dirinya sendiri, mereka mengingat Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampini dosa selain daripada Allah”.

Kalau seorang hamba menganggap bahawa maksiat adalah dari dirinya, maka ia termasuk orang yang beruntung dan selamat, ketimbang ia menganggap bahawa dosa adalah dari Allah, kalaupun secara hakiki memang Allah penciptanya.

Sabda Nabi:-
"Bahawa bahagia dan celaka telah ditetapkan dalam perut ibunya."
Yang dimaksudkan dengan kata Ibu menurut hadis tadi adalah berkumpulnya empat unsur (tanah,air,api dan angin) yang menimbulkan kekuatan kemanusiaan. Tanah dan air menimbulkan kebahagiaan, sebab keduanya merupakan sumber hidup dan yang menimbulkan iman, ilmu, dan tawaadu didalam hati. Sedangkan api dan angina adalah sebaliknya, sebab keduanya merupakan penghancur dan yang mematikan. Maha suci Allah yang mengumpulakn antara sesuatuyang berlawanan didalam tubuh manusia, seperti dalam tubuh manusia terkumpul api dan air, demikian pula memadukan antara cahaya dan kegelapan dalam awan

Firman Allah: Ar Ra’d :12

13:12
"Dialah Tuhan yang memperlihatkan kilat kepadamu untuk menimbulkan ketakutan dan harapan dan dia mengadakan awan mendung."

Sayyid Yahya bin Mu’ad Ar-Razi ketika ditanya: Wahai Syeikh dengan apa engkau Ma’firat kepada Allah”. Beliau menjawab Dengan terpadunya sesuatu yang berlawanan.
Maka dari itu manusia adalah gambaran dari Allah. Keterpaduan tersebut disebut Kaunan Jami’an dan Alaman Qubra, kerana Allah menciptakan dengan kekutannya, iaitu dengan sifat memaksa dan sifat lemah lembut. Oleh kerana itu cermin pun mempinyai dua sisi yang halus dan yang kasar. Hal ini menujukkan satu nama yang terpadu. Berbeda dengan ciptaan yang lain, yang diciptakan dengan satu kekuasaan saja. Misalnya sifat halus sahaja seperti Malaikat. Malaikat adalah gambaran dari Sifat Allah Subbuhun Quddusun sahaja. Atau sifat memaksa sahaja, seperti Iblis dan keturunannya. Mereka adalah gambaran dari sifat Al-Jabbar. Oleh kerana itu mereka selalu sombong. Kerana itu manusia menjadi Makhluk yant terpadu antara sifat lemah lebut dan memaksa, memadu semua alam, alam tinggi maupun alam mulki.
Surah Al A’raf: 199

7:199
“Berikanlah ampunan pada mereka. Perintahkan kebajikan dan jangan terpengaruh oleh orang-orang yang bodoh”.
Surah As-Syura :40

42:40
“Maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka Allah memberi pahala kepadanya”

Ketahuilah sifat celaka akan digantikan dengan sifat bahagia. Begitu pun sebaliknya, bahagia akan digantikan dengan celaka melalui pendidikan
Sabda Nabi:
“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan membawa fitrah islam, tetapi kedua orang tuanya yang menjadikan Yahudi, Nasrani atau Majusi”.
Surah Al Mukmin : 17
Pada hari ini tiap-tiap jiwa diberi balasan dengan apa yang dilakukan, Tidak ada yang dirugikan

An-Najm :39
53:39


Dan bahawasanya sesorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya.
Al Baqarah :110
Dan ketahuilah kebaikkan apa yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahalanya di sisi Allah.

Al Muzammil 1~20.
73:20

Kembali ke [Back to]:- Hajji Ke Rohani ke Hakikat Hati

Wujud Ilmu Nur Syahud

17:72
Firman Allah dalan Surah Al- Isra' ayat 72:-
"Dan barangsiapa yang buta (hatinya di dunia ini, nescaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta pula dan lebih tersesat dari jalan yang benar".
Yang dimaksudkan dengan buta di dunia adalah buta hati.

Penyebab kebutaan hati adalah kerana lupa yang menutupi hati setelah manusia berjanji kepada Allah di alam "Arwah". yang menjadi penyebab lupa adalah bodoh terhadap hakikat urusan ketuhanan.
Kebodohan ini timbul kerana hati terselubungi oleh sifat-sifat tercela, seperti sombong, dendam, dengki, kikir, ujub, ghibah(mengumpat) namimah( mengadu domba), bohong dan sifat-sifat tercela yang lain.
Sifat-sifat inilah yang mengakibatkan manusia jatuh ke jurang yang terendah. Adapun cara menghilangkan sifat-sifat yang tercela tadi adalah dengan membersihkan cermin hati, dengan alat pembersih tauhid, dan dengan ilmu dan amal. berjuang dengan sekuat tenaga secara lahir dan batin, sehingga menghasilakn hidupnya hati dengan cahaya tauhid dan sifat-sifatnya.

Bila seorang manusia telah berhasil menghidupkan hatinya, maka ia akan ingat pada negeri asalnya (alam lahut). Setelah ingat ia akan pulang dan ingin ke negerinya yang hakiki.
Maka ia sampai dengan pertolongan Allah. Selanjutnya setelah penghalang kegelapan tadi hilang, masih ada hamparan penghalang cahaya, maka terbukalah cahaya dan ia akan melihat dengan penglihatan ruh dan menerima ruh dan menerima cahaya dari cahaya dari cahaya Asmausifat (nama-nama sifat), shinga hilanglah penghalang cahaya sedikit demi sedikit. Akhirnya ia mendapatkan cahaya dari cahaya zat...

Ketahuilah bahawa hati memiliki dua penglihatan.
Pertama: Penglihatan kecil
Penglihatan kecil adalah melihat tajjali sifat dengan cahaya Asma-us sifat hingga ke alam Darjat.
Kedua: Penglihatan besar.
penglihatan besat iaitu ia akan melihat cahaya Tajalli zat dengan cahaya Tauhid yang maha tunggal di alam lahut dan alam Qubah.

Waktu untuk mencapai darjat ini adalah sebelum mati dan sebelum rusak dari jisim manusia, Untuk kembali ke alam Qurbah adalah dengan menghentikan keinginan nafsu,
Sampainya seorang insan kepada Allah Taala Tidak seperti bertemunya jisim dengan jisim. Dan tidak seperti ilmu pengetahuan dengan tujuan pengetahuan. Dan tidak seperti bertemunya pemikiran dengan yang difikirkan. Dan tidak seperti  bertemunya dugaan dengan yang diduga.

Yang dimaksudkan sampai kepada Allah Taala adalah putus dari selain Allah tanpa dekat dan jauh, tanpa arah dah berhadapan, tanpa bertemu dan berpisah, (dekat tidak tersentuh, jauh tidak berjarak)
Maha suci Allah yang kesamarannya terdapat pada zahirnya dan penampakkan dirinya didalam ketertutupannya, serta kekhususannya pada keumumannya.

Orang yang telah mencapai darjat seperti ini di alam dunia dan dia mampu mengetahui kadar dirinya sebelum ia dihitung orang lain, maka ia adalah manusia yang bahagia.

Seterusnya [Next]:- Qada dan Qadar ( Celaka dan Bahagia)

Turunnya Manusia Ke Alam Mulki


Ketika Allah menciptakan Ruh Al-Qudis dalam wujud yang terbaik di Alam lahut, maka Allah berkehendak menurunkan manusia ke alam yang terendah untuk menyempurnakan kemanusiaannya dan pendekatannya kepada Allah di Maq'adi Sidqin 'Inda Malikin Mutadir.

Itulah maqam para wali dan para Nabi. Pertama-tama Allah menurunkan ruh Al-Qudsi (ruh termurni) yang diciptakan dari Nur Muhammad ke alam Jabraut dengan membawa bibit Tauhid, maka dititipkan dari cahayanya di alam tersebut, dan dibalut dengan balutan cahaya.
Begitu pula perpindahan dari alam Jabaraut ke alam Malakut dan dari alam Malakut ke alam Mulki.
Disetiap alam yang tiga ini Allah melapisi ruh Al-Qudsi dengan lapisan-lapisan
 sampai ke lapisan 'Mulkiyah' yang disebut 'Qiswah Unsuriyah' agar jasad tidak terbakar oleh Ruh Al-Qudsi.
Lapisan yang dibalutkan di alam Jabaraut disebut 'Ruh Sultani'.
Lapisan di alam Malakut disebut Ruh Siraani Rawani
Dan lapisan di alam Mulki disebut ruh Jasmani.

Tujuan utama manusia didatangkannya manusia ke alam terendah ini, agar manusia berupaya kemabli mendekatkan diri kepada Allah dan mencapai darjat dengan mengunakan HATI dan JASAD.

Maka ditanamkan bibit tauhid di ladang hati agar tumbuh menjadi pohon tauhid yang akarnya tertanam didalam rasa dan menghasilakn buah tauhid untuk mencapai Ridha Allah Taala.
Bibit Syariat ditanamkan di ladang hati dan akan menjadi pohon Syariat. Buahnya adalah Buah Darjat.
Kemudian Allah memerintahkan ruh dengan seluruh lapisannya untuk masuk ke dalam jasad dan Allah menentukan tempatnya masing-masing.
Tempat ruh Jasmani adalah didalamJasad antara daging dan darah.
Tempat Ruh Al-Qudsi adala Rasa.

Setiap Ruh mempunyai tempat di daerah keberadaannya, dan bekal/alat untuk pengolahannya dan keuntungan/hasil pengolahannya dan cara pengolahannya yang tidak pernah sia-sia yang diketahui secara rahsia maupun secara terbuka. Mereka mengharapkan perjuangan yang tidak sia-sia.
Wajib bagi semua manusia untuk mengetahui bagaimana cara mengolah dirinya, sebab apa yang dilakukan di muka bumi ini akan diminta pertanggungjawabnya di hari Qiamat.
Firman Allah dalam Surah Al-Adiyat Ayat 9 dan10
100:9100:10
"Maka apakah dia tidak mengetahui apabila dibangkitkan apa yand ada di dalam kubur dan dilahirkan apa yang ada di dalam hati"
Firman Allah Surah al-Israa ayat 13
17:13

1. Tempat Ruh Jasmani didalam badan tempatnya di wilayah dada dan anggotan badan yang zahir. Alatnya syariat. amalannya adalah mengamalkan Syrariat yang telah difardukan Allah Sesuai dengan hukum-hukum zahir yang telah ditetapkan oleh Allah tanpa diiringi dengan Syrik( Menyekutukan Allah). Firman Allah dalam surah al Kahfi - ayat 110.
18:110
"Dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya"
Firman Allah Surah al-A'raf 180
Sesungguhnya Allah itu maha Ganjil (Esa) dan mencintai yang ganjil, iaitu amalan yang tidak disertai dengan Riyak (ingin dipuji) Sumah (mencari kemashuran).
7:180

2. Tempat Ruh Ruhani adalah hati. alatnya adalah ilmu Tariqat. Amalannya adalah mengamalkan Empat nama Allah (dari kelompok yang pertama) dengan tanpa suara dan huruf dari submer 12 Nama Allah.
Firman allah , surah Al-Israa' 110.
17:110
"Katakanlah: Serulah Allah atau serulah Ar-rahman, dengan nama yang mana sahaja kamu seru, dia mempunyai Asam-ul Husna"
"Allah mempunyai Asma-ul Husna, maka bermohonlah kepadanya dengan menyebut Asma-ul Husna itu"

Ayat ini menujukkan bahawa Asma allah adalah tempat melakukan pengamalan kepadanya secara khusyuk. itulah yang disebut denga Ilmu Batin. Makrifat adalah hasil dari Nama-nama Tauhid. Sabda Nabi .Allah memiliki 99 nama. orang yang menguasainya akan masuk surga.

Belajar Satu huruf mengamalkan seribu kali.
Yang dimaksudkan dengan Ihsa (menghitung) dalam hadis ini ialah menusia berakhlak dengan akhlak Asam-ul Husna. 12 nama ini adalah sumber dari seluruh nama-nama Allah, sesuai dengan jumlah huruf iaitu dua belas لا إله إلا الله‎
Maka allah menetapkan bagi perjalanan hati setiap huruf dengan satu nama.
Setiap satu alam dengan tiga nama.Allah menetapkan nama-nama tersebut pada hati orang-orang yang "Mahabbah" kepada Allah. Firman Allah surah Ibrahim ayat 27
14:27
Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh dalam kehidupan di dunia dan akhirat.
Allah menurunkan ketenangan didalam bergaul. allah menurunkan pohon tauhid yang akarnya tertacap di tujuh lapis bumi dan cabangnya di langit. Hidupnyahati dan Musyahadah di Alam Malakut. Juga seperti bicara batin dari lisannya dengan Mudawamah mengunakan Asma ul-batin tanpa suara dan huruf.
3. Tempat Ruh Sultani adalah Fuad (Mata Hati). Alatnya adalah Makrifat, Amalannya adalah maudawamah nama-nama yang empat di tingkat menengah dengan lisan hati.
Sabda Nabi:-
"Ilmu ada dua macam, pertama ilmu lisan itulah hujahnya Allah bagi makhluk, kedua ilmu hati itulah ilmu yang bermanfaat, kerana kebanyakkan manfaat ilmu bersumber di daerah hati"dan Sesungguhnya al-quran mempunyai zahir dan batin".
"Allah menurunkan al-Quran dengan sepuluh batin, lebih batin lebih bermanfaat dan lebih menutungkan, kerana batin ini adalah sumber/pusat/pokok".
Nama-nama allah yang 12 ini menempati tempat dua belas mata air seperti dua belas mata air yang mengalir dari batu yang dipukul oleh Nabi Musa a.s. Firman Allah - Surah Baqarah, ayat 60
"Dan ingatlah ketika Musa memohon air untuk kaumnya lalu kami berfirman: Pukullah batu itu dengan tongkatmu, lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air. Sesungguhnya tiap-tiap suku kaum itu telah mengetahui tempat minummnya masing-masing".
Firman Allah Surah Yasin ayat 33
36:33" Dan suatu tanda (kekuasaan allah) bagi mereka adalah bumi yang mati dan kami hidupkan bumi itu dan Kami keluarkan daripadanya bijian-bijian, maka daripadanya mereka makan"
Adapun keuntungan dari pengolahan ruh Sultani adalah melihat pantulan Jamalillah (keindahan Allah).
Firman Allah Surah An-Najm ayat 11
53:11
Hatinya tidak mendustakan apa yang dilihatnya.
Sabda Nabi: "Manusia yang beriman adalah cermin Allah yang Mukmin"
Mukmin yang pertama dalam hadis ini adalah hati hamba Allah yang mukmin secara hakiki, dan Mukmin yang kedua adalah zat Allah.

4. Adapun temapt Ruh Al-Qudsi adalah di dlam Sirri (Rasa / Rahsa). Alatnya adalah ilmu Hakikat, iaitu ilmu Tauhid. Amalannya adalah Mudawamah nama-nama tauhid iaitu nama-nama yang emapt di bahagian terakhir di tingkat puncak lisan sir tanpa suara dan huruf. Adapun keuntungannya iaitu lahirnya Tiflul Maani (bayi manawi) musyahadah serta terarah, melihat kepada zat Allah dalam keagungan-Nya dan dalam keindahan-Nya dengan penglihatan siri. Firman Allah Surah al-Qiyamah ayat 22-23

75:23
75:24
"Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Kepada tuhannya mereka melihat"
Tanpa bentuk, cara dan perumpamaan. Bila manusia telah sampai kepada tujuannya, maka akal tidak mampu untuk menggambarkannya, hati tidak akan mampu untuk membayangkannya dan lidah tidak mampu untuk membicarakannya dan tidak akan mampu untuk memberitahunya. Kerana allah bersih dari perumpamaan.

Seterusnya [Next]:- Wujud Ilmu Nur Syahud

Bila Izrail Datang Memanggil - Seru daripada Bumi dan Kubur

Telah berkata atas Malik r.a.w bumi itu menyeru pada tiap-tiap hari dengan 10 kalimah
  1. Hai anak adam engkau berusaha atas belakang ku dan tempat kembali engkau pada perutku.
  2. Engkau derhaka atas belakangku dan diazab akan dikau didalam perutku
  3. Engkau suka atas belakangku dan engkau menangis dalam perutku
  4. Engkau makan yang haram atas belakangku, dimakan akan dikau oleh segala ulat dalam perutku
  5. Engkau suka cita diatas belakangku dan dukacita akan dikau didalam perutku.
  6. Berlingang-lingang (riak) engkau belakangku dan hinalah engkau dalam perutku.
  7. Engkau himpun harta-harta yang haram atas belakangku hancur engkau dalam perutku.
  8. Berjalan engkau pada hal kesukaan atas belakang ku dan jatuh dukacita engkau didalm perutku
  9. Berjalan engkau dalam terang atas belakangku, engkau duduk dalam kelam dalam perutku.
  10. Berjalan engkau dalam jemaah, engkau duduk seorang diri dalam perutku.
Kubur itu menyeru pada tiap-tiap hari  tiga kali
Akulah rumah seorang diri dan rumah liar, rumah kala, rumah ular dan akulah rumah kelam dan akulah rumah ulat dan apalah engkau sediakan bagiku?
Pada satu riwayat kubur itu menyeru tiap-tiap hari lima kali
  • Akulah rumah seorang diri, maka jadikanlah olehmu berjinak-jinak dengan membaca AlQuran
  • Akulah rumah kelam maka terangkanlah kan daku dengan sembahayang malam
  • Akulah rumah tanah maka teguhkanlah oleh mu dengan amal yang soleh
  • Akulah rumah segala binatang yang bisa dan tanggungkan(sediakan) olehmu akan ubat iaitu                 بسم الله الرحمن الرحيم   . dan menumpahkah air mata.
  • Akulah rumah soal mungkar dan nangkir maka meperbanyakkan olehmu atas belakangku dengan mengucap kalimah syahadah (  لاإله إلا الله محمد رسول الله   )  atas belakangku supaya dapat bagi engkau bahawa menjawab akan dia.
Seterusnya [Next]:- Ehwal Kubur - Talkin

Fasal pada menyatakan Kafiat Zikir


لا إله إلا الله‎
Bermula kafiat zikir itu atas beberapa bahagi, tetapi dalam kitab ini 3 kafiat iaitu yang disebutkan oleh " Syeikh wastazand ila fahum wa maulana ila karim arifbillah Syaidi al Syeikh Muhammad Lasman dalam kitab Tafhatul Lahiat"


Pertama
  • Bahawa duduk ia mengadap kiblat seperti duduk sembahayang
  • Menaikkan ia dengan  لا إله itu dari atas pusatnya padahal diniatkan dengan  لا إله itu menafikan akan barang yang lain daripada Allah Taala daripada hatinya.
  • Diniatkan إلا الله‎ itu menyampaikan akan dia kepada hatinya yakni kepada hati sanubari.
  • Pada hal memalukan kepalanya kepada pihak kiri dadanya dangan إلا الله‎  serta dihadirkan akan maknanya didalamnya
Kedua
  • Bahawa duduk ia mengadap kiblat seperti duduk sembahayang
  • Ingat ia dalam duduk itu kebesaran Tuhannya yang disembah itu serta ghaib/asyik ia dalam JalanNya dan lenyap ia dalam JamalNya.
  • Padahal ia memandang akan Musyridnya/Syeikhnya/Gurunya itu pada permulaan ia masuk dalam zikir itu.
  • Dimulai dengan pihak tangan yang kiri, padahal menundukkan kepalanya serta ingat ia akan kehinaannya dan harap ia kepada Allah Taala.
  • Dilalukan لا itu daripada lutut yang kiri kepada lutut yang kanan.
  • Dinaikkan إله kepada bahunya yang kanan,
  • Padahal diangkatkan kepalanya itu kepada pihak kanan dan
  • Dipalukan akan kepalanya itu dengan palu yang keras dengan lafaz إلا الله‎ kepada hati.
  • Padahal menghadirkan ia pada permulaan zikir itu daripada lutut yang kiri "La Maa'bud Ellawllah", pada lutut yang kanan "La Maksud Ellawllah" dan bahu yang kanan "La Maujud Ellawllah" dan pada hatinya "La Matlub Ellawllah".
  • Ketika sempurna zikir itu maka diajutkan dengan "Hu Ellawllah" serta menahan ia akan nafasnya pada hal ia menanti faidah zikir yang datang dari Tuhan kita "Azzawajallah" NUR hasil makrifat Allah Taala dengan makrifat yang Yakin, dan hasil segala sifat kepujianNya daripada Sabar, Redo, Zuhud dan Warak, dan barang yang sebagainya daripada rahsia yang ajaib-ajaib yang didapati oleh orang yang berzikir itu dalam satu saat, padahal tiada dapat oleh orang yang mujahadah dan orang yang redo 30 tahun atau lebih.
Ketiga
  • Bahawa hendaklah menyatakan zikirnya itu dengan mulutnya yakni berturut-turut jadilah dua kalimah itu seperti satu kalimah yang satu padahal tiada suatu yang menyalahi antara keduanya itu pada khoriz atau pada zhon supaya tiada boleh masuk syaitan daripadanya itu.
  • Dan inilah terlebih hampir membukakan bagi hati dan terlebih menghampirkan kepada tuhan kita dengan syarat hendaklah di hadirkan makna itu bagi hati pada tiap-tiap kali zikir.
  • Sekurang-kurang zikir itu pada tiap-tiap menyatakan لا إله إلا الله‎ itu tiada didalam hatinya itu suatu yang lain daripada Allah Taala melainkan dinafikan pada hatinya itu dan semata-mata mensabitkan akan Allah Taala dalam hatinya itu.
Wassalam.

Kembali ke[Back to]:- Fasal Menyatakan Adap Zikir

Awal Penciptaan Makhluk - Hakikat Muhammad

Ketahuilah, semuga engkau diberi taufik kepada segala yang dicintai dan diredhai allah, Makhluk yang pertama yang diciptakan Allah adalah Ruh Muhammad s.a.w. Ia diciptakan daripada Cahaya Jamal Allah. Sebagaimana firman Allah didalm Hadis Qudis Aku ciptakan ruh Muhammad dari cahaya-Ku.
Nabi s.a.w bersabda:-Yang pertama diciptakan oleh Allah ialah ruhku. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah cahayaku dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah Qalam. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah akal.
Ruh, cahaya, qalam dan akal pada dasarnya satu iaitu Hakikat Muhammad. : Telah datang kepadamu cahaya dan kitab penerang dari Allah
Hakikat Muhammad disebut NUR, kerana bersih dari segala kegelapan yang menghala firman Allah

Hakikat Muhammad disebut juga akal, kerana ia yang menemukan segala sesuatu. Hakikat Muhammad disebut Qalam, kerana ia yang menjadi sebab perpindahan ilmu seperti halnya mata pena sebagai pengalih ilmu di alam huruf. Ruh Muhammad adalah ruh yang termurni sebagai makhluk pertama dan asal seluruh makhluk, sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w Aku dari Allah dan makhluk lain dari aku.
Dan dari ruh Muhammad itulah Allah menciptakan semua ruh di alam Lahut dalam bentuk yang terbaik yang hakiki. Itulah nama seluruh manusia di alam Lahut. Alam Lahut adalah negeri asal setelah 4,000 tahun dari penciptaan Ruh Muhammad maka Allah menciptakan Aras dari Nur Muhammad. Begitu pula seluruh makhluk lainnya diciptakan dari Nur Muhammad.

Selanjutnya ruh-ruh diturunkan kealam yang terendah, dimasukkan pada makhluk yang terendah, iaitu jasad. Sebagaimana firman Allah Kemudian Ku-turunkan manusia ke tempat yang terendah. Proses turunnya adalah setelah ruh diciptakan di alam Lahut, maka diturunkan kealam Jabraut dan dibalut dengan cahaya Jabraut, Sebagai pakaian antara dua haram lapis kedua ini disebut ruh Sultani. Selanjutnya diturunkan lagi ke alam Malakut dan dibalut dengan cahaya malakut yang disebut ruh Rohani. Kemudian diturunkan lagi kealam Mulki dan dibalut dengan cahaya Mulki, lapis keempat ini disebut ruh Jasmani.
Ketika ruh berada didalam jasad dan merasa senang berada pada jasad, ruh lupa akan perjanjian awal di alam lahut, iaitu hari perjanjian “Alastu birabbikum”? ruh menjawab Benar engkau adalah tuhan kami. Kerana ruh lupa pada perjanjian awal, maka ruh tidak dapat kembali ke alam Lahut sebagai tempat asal, Dengan kasihnya Allah menolong mereka dengan menurunkan kitab-kitab samawi sebagai perintah tentang peringatan tentang negeri asal bagi mereka sesuai dengan firman Allah Berikanlah peringatan pada mereka tentang hari-hari Allah iaitu hari pertemuan Allah dengan seluruh ARWAH di alam lahut. Lain halnya dengan para nabi, mereka datang ke bumi dan kembali ke ahkirat badanya di bumi, sedangkah ruh intinya berada di negeri asal kerana adanya peringatan ini.

Sangat sedikit orang yang sedar dan kembali serta berkeinginan dan sampai kealam asal. Nabi  mengajak mereka agar kembali dan sampai serta bertemu dengan Jamal Allah yang azali sesuai dengan firman Allah katakanlah ini adalah jalanku. Aku mengajak ke jalan Allah dengan pandangan yang jelas aku dan para pengikutku. Nabi bersabda Para sahabatku seperti bintang-bintang, mengikut yang mana pun kamu akan mendapat petunjuk.
Pandangan yang jelas yang disebut didalam AlQuran disebut basyirah. Basyirah adalah dari ruh asli yang terbuka pada mata hati bagi para aulia. Basyirah tidak akan terbuka hanya dengan ilmu zahir sahaja, tetapi untuk membuka harus dengan ilmu laduni batin, sesuai dengan firman Allah kepada dia ku berikan ilmu yang langsung dari aku.
Wahai saudaraku, masuklah pada jalan kembali kepada allah dan kembalikah kepada tuhanmu bersama golongan ahli rohani. Waktu sangat sempit jalan hampir tertutup dan sulit mencari teman untuk kembali ke negeri asal.
Firman Allah dalam surah Ar Rahman ayat 19-20
Dia membirakan dua lautan mengalir yang keduan bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing.
Firman Allah dalam surah Adz Dzariyat ayat 56:- Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan mereke supaya menyembahKu.

Yang dimaksudkan dengan ibadah disini ialah Marifat, yang dimaksudkan dengan Alam Marifat adalah Alam Lahut iaitu negeri asal tempat diciptakan ruh Al-Qudsi dalam wujud terbaik. Yang dimaksudkan ruh Al Qudsi ialah hakikat manusia yang disimpan di lubuk hati, keberadaannya akan diketahui dengan taubat dan talqin dan mudawamah kalimah لا إله إلا الله‎Pertama dengan lidah fiziknya, kemudian bila hatinya sudah hidup beralih dengan lidah hatinya. Ahli tasauf menamakan ruh Al-Qudsi dengan sebutan Tiflul Ma’ani (bayi ma’nawi) kerana ia dari ma’nawiayah qudsiyyah.

Pemberian nama tiflul ma’ani didasarkan kepada:-
1) Ia lahir dari hati, seperti lahirnya bayi dari Rahim seorang ibu dan ia diurus dan dibesarkan hingga dewasa.Ia lahir dari hati, seperti lahirnya bayi dari Rahim seorang ibu dan ia diurus dan dibesarkan hingga dewasa.Ia lahir dari hati, seperti lahirnya bayi dari Rahim seorang ibu dan ia diurus dan dibesarkan hingga dewasa.

2) Dalam mendidik anak-anak tentang keislaman, ilmu yang didahulukan adalah ilmu maarifat. Begitu pula bagi bayi ma’anawiah ini.

3) Bayi bersih dari segala kotoran dosa lahirah. Begitulah pula bayi ma’nawi, ia bersih dari syirik dan ghaflah (lupa kepada allah)

4) Perumpamaan bayi ma’nawi merupaka gambaran kesucian kerana anak-anak lebih banyak yang suci daripada yang lainnya. Oleh kerana itu bayi ma’nawi terlihat dalam mimpi dengan rupa yang tampan.

5) Ahli syurga disifati dengan sifat anak-anak,

6) Kerana bayi ma’nawi itu halus dan suci.

7) Pengunaan nama tiflul ma’ani adalah majazi ditinjau dari kaitannya dengan badan, ia berwujud seperti rupa manusia, jua kerana manisnya bukan kerana kecilnya, dan dilihat dari awal adanya, ia adalah manusia hakiki kerana dialah yang berhubung langsung dengan Allah, sedangkan badan dan ruh jasmani bukan mahramnya bagi dia berdasarkan Hadis nabi s.a.w Aku punya waktu khusus dengan Allah, Malaikat terdekat, nabi dan rasul tidak akan dapat memilikinya. Yang dimaksudkan dengan malaikat terdekat dalam hadis tadi adalah ruh ruhani yang diciptakan di alam Jabaraut, seperti halnya malaikat yang dapat masuk ke alam Lahut.

Ketika Allah mencipta Ruh Al-Qudsi dalam wujud yang terbaik di alam Lahut, maka berkehendak menurunkan manusia kea lam yang terendah untuk menyempurnakan kemanusiaannya dan pendekatannya kepada Allah di Maq’adi Sidqin, Inda Malikin Muqtadir, itulah maqam para wali dan para Nabi. Pertama-tama Allah Menurunkan ruh Al-Qudsi yang dicipta dari nur Muhammad ke alam Jabarut dengan membawa bibit Tauhid, maka dititipkan dari cahayanya di alam tersebut, dan dibalut dengan pakaian cahaya, begitu pula perpindahan dari alam Jabarut ke alam Malakut dan dari alam Malakut kealam Mulki, disetiap alam yang tiga ini Allah Melapisi Ruh Al-qudsi dengan lapisan-lapisan sampai ke lapisan Mulkiyah yang disebut Qiswah Unsuriyah, agar jasad tidak terbakar oleh Ruh Al-Qudsi. Lapisan yang dibalutkan di alam Jabaraut disebut Ruh Sultani. Lapisan di alam Malakut disebut Ruh Sairani Rawani. Dan lapisan di alam Mulki disebut Ruh Jasmani.

Tujuan utama didatangkan manusia kealam terendah ini, agar manusia berupaya kembali mendekatkan diri kepada Allah dan mencapai darjat, dengan menggunakan hati dan jasad. Maka ditanamkanlah Bibit Tauhid di ladang hati agar tumbuh menjadi pohon tauhid yang akarnya tertanam di dalam rasa dan menghasilkan buah tauhid untuk mencapai ridha Allah taala. Bibit Syariat ditanamkan di ladang hati dan akan tumbuh menjadi Pohon Syraiat dan buahnya adalah Buah Darjat.
Kemudian Allah memerintahkan ruh dengan seluruh lapisannya untuk masuk ke dalam jasad dan Allah menentukan tempatnya masing-masing. Tempat Ruh Jismani adalah didalam jasad antara daging dan darah. Tempat Ruh Al qudsi adalah rasa. Setiap Ruh mempunyai Hanut (tempat) didaerah keberadaannya, dan bekal/alat untuk pengolahannya dan keuntungannya/hasi pengolahannya dan cara pengolahannya yang tidak pernah sia-sia yang diketahui secara tertutup /rahsia atau secara terbuka. Mereke mengharapkan perjuangan yang tidak sia-sia.
Wajib bagi semua manusia untuk mengetahui bagaimana cara mengolah dirinya.

Hakikat Muhammad disebut Qalam - Sumber HALAQAH SUFI.

    1. Surah 68:1 Nuun. Demi Pena dan apa yang mereka tulis

2. Surah 24:35. Allah Yang menerangi langit dan bumi. bandingan Nur hidayah petunjuk Allah (Kitab suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" Yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (Iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran Nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): Cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada Nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

3. Dan diriwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi, dianggapnya sahih juga, dari hadith Abu Razin al-‘Uqaili, marfu’, “Bahawa air dicipta sebelum daripada ‘Arasy”.

4. Dan dalam riwayat ibn ‘Asakir, marfu’, bahawa perkara awal yang dijadikan Allah ialah Qalam, kemudian “Nun”, bekas dakwat, kemudian firmanNya, "Tulislah, apa yang akan ada dan yang ada. "

5. Dan diriwayatkan oleh ibn Jarir bahawa baginda s.a.w. bersabda: Nun, Demi Qalam dan apa yang mereka tulis. Katanya: Lauh daripada nur, Qalam daripada nur, yang menulis tentang apa yang ada sehingga hari Kiamat.

6. Dalam “al-Najm”, al-Hakim al-Tirmidhi meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawa “Perkara awal yang dijadikan Allah ialah Qalam; kemudian Nun, iaitu Bekas Dakwat, kemudian firmanNya; Tulislah, katanya :Apakah yang hamba (akan) tulis? FirmanNya: "Tulislah apa yang ada, dan yang akan ada sampai ke Hari Kiamat." Itulah firmannya: "Nun. Demi Qalam dan apa yang mereka tulis." Kemudian dikhatamkan atas mulut Qalam, lalu ia tidak berkata-kata, tidak berkata-kata sampai Kiamat. Kemudian Allah jadikan akal, Kemudian firmanNya; Demi KekuasaanKu dan KehebatranKu, Aku akan sempurnakan engkau dalam kalangan yang aku kasihi. Dan aku akan kurangkan engkau dalam kalangan mereka yang aku murkai.

7. Kata al-Laqqani dalam Syarah Jauharahnya: Qalam adalah jisim nurani (daripada nur), yang dijadikan Allah, lalu Ia perintahkan supaya ia menulis apa yang ada dan yang akan ada sampai Kiamat; ia tidak menjazamkan untuk menentukan hakikatnya; dalam setengah athar, perkara terawal yang Allah jadikan ialah Qalam, kemudian diperintahnya menulis tiap-tiap sesuatu, dalam setengah athar Allah menjadikan “yara” (seperti Qalam), atau Qasab, seperti Batang, kemudian dijadikan daripadanya Qalam. Dalam satu riwayat perkara awal yang dituliskan oleh Qalam ialah ‘Aku Maha penerima taubat, Aku menerima taubat mereka yang bertaubat’.

8. Diriwayatkan oleh ‘Abd al-Razzaq dengan sanadnya daripada Jabir bin ‘Abd Allah dengan lafaz: Katanya: Aku berkata: Wahai Rasulullah, bapa dan bonda hamba menjadi tebusan tuan, beritahu kepada hamba tentang perkara terawal yang dijadikan Allah sebelum segala sesuatu. Jawab baginda: Wahai Jabir, sesungguhnya Allah jadikan sebelum segala sesuatu Nur Nabi engkau daripada NurNya , kemudian Ia jadikan nur itu berkisar dengan kudrat cara yang dikehendakiNya, walhal dalam masa itu tiada Lauh (Lauh Mahfuz), tiada Qalam, Syurga dan Neraka, tiada malaikat, langit, bumi, matahari, bulan, jin dan manusia. Maka bila Allah kehendaki menjadikan sekelian makhluk ia membahagikan Nur itu kepada empat bahagian, daripada juzu’ pertama ia jadikan al-Qalam, daripada yang kedua Ia jadikan Lauh (Lauh Mahfuz), daripada yang ketiga Ia jadikan ‘Arasy, kemudian Ia membahagikan pula juzu’ yang keempat itu kepada empat bahagi , maka daripada juzu’ yang pertyama Ia jadikan malaikat penanggung ‘Arasy, daripada juzu’ yang kedua Ia jadikan Kursi, daripada yang ketiga Ia jadikan malaikat yang baki lagi.Kemudian Ia membahagikan lagi juzu’ yang keempat itu kepada empat bahagi yang pertamanya dijadikan langit-langit, yang keduanya bumi-bumi, yang ketiganya Syurga dan Neraka.Kemudian yang keempatnya dibahagikan kepada empat bahagian : yang pertamanya dijadikanNya nur pandangan mata Muslimin, daripada yang kedua cahaya hati mereka, ia ma’rifat terhadap Allah,daripada yang ketiga dijadikanNya nur kejinakan mereka (dengan Tuhan) iaitu ‘tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad Rasulullah’, demikian hadith dalam “al-Mawahib”( iaitu al-Mawahib al-Laduniyyah karangan ahli hadith al-Qastallani yang terkenal sebagai rujukan itu).

9. Al-Hafiz Abu Ya’la al-Hamadani : yang asah ialah ‘Arasy sebelum daripada Qalam, mengikut riwayat yang sabit dalam kitab “Sahih” dari ibn ‘Umar; katanya : Sabda Rasulullah s.a.w :Allah menentukan takdir bagi sekelian makhluk sebelum Ia menjadikan langit-langit dan bumi lima puluh ribu tahun, ‘Arasynya atas air; ini sarih atau nyata dalam perkara takdir berlaku selepas daripada penciptaan ‘Arasy; takdir ada pada awal mula tercipta Qalam; maka hadith ‘Ubaidah bin al-samit , marfu’, “Awal diciptakan Allah ialah Qalam, kemudian Ia berfirman: Tulislah, kata Qalam: Apakah yang hamba (hendak) tulis? FirmanNya, “Tulislah takdir segala sesuatu” (Riwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi; dianggapnya sahih).

10. Dan diriwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi, dianggapnya sahih juga, dari hadith Abu Razin al-‘Uqaili, marfu’, “Bahawa air dicipta sebelum daripada ‘Arasy”.

11. Dalam Kitab “Nazm al-Mutanathir min al-Hadith al-Mutawatir” oleh Imam Muhammad bin Ja’far al-Kattani rh, dalam ‘kitab al-iman sampai kitab al-manaqib’, no.194 di bawah hadith:”awwalu ma khalaqa’Llah”, Al-Amir dalam bahas berkenaan dengan wujud, dalam syarahnya ke atas “Jauharah al-Laqqani”, bahawa hadith tentang itu mutawatir.

Katanya: boleh dijawab berkenaan dengan percanggahan yang ada ini, bahawa nur Muhammad itu awal hakiki, yang lainnya awal secara idafi, atau bandingan, secara nisbah, tiap-tiap satu daripada (yang lainnya ) dijadikan sebelum daripada yang terdiri daripada jenisnya; maka ‘Arasy sebelum daripada jisim-jisim yang kasar, akal sebelum daripada jisim-jisim yang halus (latif), ‘yara’ awal daripada makhluk tumbuhan (nabatiah), demikianlah.Allah Maha Mengetahui.


  Seterusnya [Next]:-  Turunnya Manusia Ke Alam Mulki

Fasal pada menyatakan kejadian MAUT

Maka tatkala Maut berada di dalam Tangan Malaikat Izrail, berkatalah Maut  ya tuhan ku izinkan olehmu bagiku hingga aku menyeru didalam tujuh petala langit itu satu kali seru?. Maka meberi izin Allah Taala baginya maka lalumenyeru ia dengan terlebih kuat suaranya:-
Akulah Maut yang menceraikan antara tiap-tiap kekasih
Akulah Maut yang menceraikan antara suami dan isteri
Akulah Maut yang menceraikan anak perempuan dengan ibunya
Akulah Maut yang menceraikan antara saudara-saudara lelaki dan saudara-saudara perempuan
Akulah Maut yang mengerasi pada segala yang keras daripada anak adam
Akulah Maut yang memusnahkan segala rumah dan segala kampung.
Akulah Maut yang meramaikan segala kubur

Fasal pada menyatakan kejadian Malaikat & MAUT

Bermula bab pada menyatakan segala kejadian Malaikat Maut. Ketahui oleh mu bahawasanya Allah Taala menjadikan ia akan segala malaikat yang mulia yang empat iaitu Israfil Alaisalam dan Mikail Alaisalam dan Jibrail Alaisalam dan Izrail Alaisalam dan dijadikan dalam tangan mereka itu akan segala perkerjaan makhluk dan memmerintahkan segala alam sekeliannya.
Dan dijadikan Jibrail Alaisalam itu yang menyampai menurunkan wahyu kepada segala rasul
Dan Mikail Alaisalam itu menurunkan hujan dan segala rezeki
Dan Izrail Aialisalam itu mengambil nyawa daripada segala yang mempunyai ruh. Berkata Ibnu Abas Radiallahuanhuma bahawa Izrail  Alaisalam meminta akan dia Kuat tujuh petala  langit, kuat tujuh petala bumi, Kuat segala angin, kuat segala bukit, kuat segala jin, kuat segala manusia, kuat segala binatang yang buas,
 maka memberia akan Allah Taala akan dia, dan daripada bawah dua tapak kakinya hingga sampai kepada kepalanya itu beberapa bulunya dan segala mulutnya dan lidahnya yang menutupi dengan hijab mengucap tasbih akan Allah Taala dengan tiap-tiap lidah itu seribu langit-langit dan dijadikan Allah Taala dearipada seribu malaikat mengucap tasbih oleh mereka itu akan Allah Taala hingga hari qiamat.

Fasal Pada menyatakan Adap Zikir- pada lisan

لا إله إلا الله‎

Kerana zikir itu adakalanya zikir Hasanat namanya dan adakalanya zikir Darjat namanya.
Zikir hasanat itu menghasilkan pahala dan tidak berkehandak kepada segala adap zikir yang lagi akan datang ini dan zikir darjat itu berkehandak kepadanya.
Bermula adap zikir darjat itu dua puluh perkara, lima perkara dahulu daripada zikir, dua belas perkara ketika zikir dan tiga perkara kemudian daripada zikir.
Adapun yang dahulu daripada zikir itu:-

1) Taubat daripada segala maksiat dan segala yang sia-sia yang  tiada memberi feadah akan akhirat.
2) Mandi dan atau ambil air sembahayang.
3) Diam dan tetap menghasilkan “sidik” ‎ لا إله إلا الله dengan lafas اللهاللهالله‎ dengan fikir jua tiada dengan lidah hingga tiadalah tinggal segala hadirnya yang lain daripada Allah Taala itu melainkan hadir didalam hatinya itu اللهاللهالله‎ jua. Maka tetakala itu bersama-sama lidahnya dengan hatinya menyatakan لا إله إلا الله‎ yakni supaya benar lidah dengan hatinya dan didahulukan menyatakan
4) Minta tolong dengan hatinya ketika masuk dalam zikir itu dengan hikmah Mursyidnya/Syeikhnya, jikalau diseru akan syeikh itu dengan lidahnya pada minta tolong hajatnya itu harus baginya. (bagi ahli tasauf/sufi)
5) Mengiktikadkan bahawa minta tolong daripada Syeikhnya supaya ia minta tolong daripda Nabi s.a.w kerana syeikh itu hampir kepada Nabi s.a.w (bagi ahli tasauf/sufi)

Adapun adap ketika zikir itu:-
1)  Duduk atas tempat yang sunyi, padahal ia duduk seperti didalam Sembahayang (Tahyaat awal / Tahyaat akhir) jika ia Mubtadi kerana yang demikian itu terlebih banyak memberi bekas dalam hati, atau duduk bersila jika ia Muntahi
2)  Menghantarkan kedua tangannya atas kedua pehanya.
3)  Memakai bau-bauan pada tempat zikirnya
4)  Memakai pakaian yang baik lagi halal lagi harum
5)  Memilih tempat yang kelam
6)  Memejamkan kedua matanya
7)  Menyerupakan rupa Syeikhnya/Mursyidnya antara dua keningnya dan adap ini terlebih muakad pada ahli  tasauf/sufi. 8)  Benar ia pada zikir
9)  Ikhlas yakni dikhosodkan zikirnya semata-mata Allah jua.
10) Memilih ia sifat zikir itu dengan لا إله إلا الله‎  maka disebut ia serta dengan kuat yang sempurna serta takzimnya, dinaikkan lafas لا إله ‎ itu dari atas pusatnya dan menyampaikan akan lafas اللهإلاitu kepada hatinya yang dinamai akan hati sanubari padahal menghantarkan kepalanya kepada limbung yang kiri serta hadir hatinya yang mukamil didalamnya.
11) Menyatakan zikir itu dengan hatinya serta tiap-tiap kali daripada menyatakan zikir itu: 
- Adapun ketika الله‎ إلاitu pada yang tetakala nyata sifat, syak, zhon, wham dan was-was dikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله‎ dan dengan hatinya La Ma'bud Ellallah (tiada yang DISEMBAH melainkan mu yaa Allah)

- Tetakal lemah sifat syak, zhon, waham dan was-was dan suci hatinya daripada yang demikian itu dan menuntut akan suatu daripada “zuki” kepada Allah, tetakaladikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله‎ dan dikata dengan hatinya (الله‎ مطلوبلا) (tiada yang DITUNTUT melainkan mu yaa Allah). 

- Dan tetakala kayalah segala hadirnya sekeliannya, tetakala dikatakan dengan lidahnya akan لا إله إلا الله‎ dan dikata dengan hatinya La Maujud (WUJUD) Ellallah, kerana tetakala itu bahwasanya adalah yang bertutur itu dengan hak Allah Taala.

12)  Menafikan tiap-tiap yang maujud yang lain daripada Allah Taala daripada hatinya dengan kata لا إله إ  ‎supaya tetap taksir اللهإلا itu didalam hati dan supaya mesra kepada segala angota.

Adapun segala Adap yang kemudian daripada zikir itu tiga perkara.

1. Hendaklah ia tetap apabila ia diam daripada zikir itu dengan ikhtiarnya dan hendaklah ia hadir hatinya kerana menanti wirid zikir itu yakni kedapatan yang hasil daripada zikir, mudah-mudahan dengan izin Allah Taala datang atas ia.
2. Hendaklah ia menahan nafasnya daripada keluar masuk kerana ia terlebih segera pada membaiki hati dan membukakan hijab dan memutuskan hawa nafsu.
3. Hendaklah menahan diri daripada minum air kemudian daripada zikir itu kerana minum itu memadamkan panas yang didapati daripada zikir itu dan menghilangkan rasa rindu kepada Allah taala.

Adapun orang yang tiada baginya ikatan maka tiada bagi lazim akan adap dan hanyasanya adap mereka itu taslim bagi wirid yakni menerima bagi barang yang datang daripada zikir itu serta hadir hatinya semata kepada Allah terkadang berlaku atas lidah mereka الله‎ الله‎ الله‎ , هوهوهو,    آآآآآ, إإإإإ, أُأُأُأُأُ, لالالالا, ه ه ه ه ه, هِ هِ هِ هِ, اه اه اه اه  atau suara tampa huruf dan badannya bergetar-getar. 

Adapun adap tersebut diatas bagi zikir lisan dan tiada pada hati.
   
   Seterusnya[Next]:-  Fasal pada menyatakan Kafiat Zikir

Risalah al-Ghautsiyyah - Perisai Gaib Syeikh Abdul Qadir al-Jilani ra


Ini adalah sebentuk dialog batiniah antara ALLAH SWT dan Syekh Abdul Qadir Al Jilani ra, yang diterima melalui ilham qalbi dan penyingkapan ruhani [kasyf ma’nawi].


Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi ALLAH SWT, Sang Penghapus Duka. Shalawat atas manusia terbaik, Nabi Muhammad saw. Berkatalah sang penolong agung, yang terasing dari selain ALLAH SWT dan amat intim dengan ALLAH SWT.

Dia Berkata : “Setiap tahapan antara alam Naasut dan alam Malakut adalah syariat; setiap tahapan antara alam Malakut dan Jabarut adalah tarekat; dan setiap tahapan antara alam Jabarut dan alam Lahut adalah hakikat.”
1 (Alam Naasut adalah alam manusia, di dalamnya yang tampak adalah urusan-urusan kemanusiaan yang lembut dan bersifat ruhaniah. Alam Malakut adalah alam dimana para malaikat berkiprah melaksanakan tugas-tugas yang diberikan oleh ALLAH SWT. Alam Jabarut adalah alam gaib tempat urusan-urusan ilahiah yang menunjukkan hakikat daya paksa, kekerasan, kecepatan tindak pembalasan, dan ketidak bergantungan kepada segala sesuatu. Alam Lahut adalah alam gaib yang di dalamnya hanya tampak urusan-urusan ilahiah murni.)

Lalu Dia berkata kepadaku : “Wahai penolong agung ! Aku tidak pernah mewujudkan Diri-Ku dalam sesuatu sebagaimana perwujudanKu dalam diri manusia.”

Lalu aku bertanya : “Wahai Tuhanku, apakah Engkau memiliki tempat ?”, Maka Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Akulah Pencipta tempat, dan Aku tidak memiliki tempat.”

Lalu aku bertanya : “Wahai Tuhanku, apakah Engkau makan dan minum ?”, Maka Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, makanan dan minuman kaum fakir adalah makanan dan minuman-Ku.”
2(Yang dimaksud fakir disini bukanlah orang yang bergantung pada harta benda, melainkan orang yang merasa bergantung hanya kepada ALLAH SWT.)

Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, dari apa Engkau ciptakan malaikat ?”. Dia Berkata kepadaku : “Aku Ciptakan malaikat dari cahaya manusia, dan Aku Ciptakan manusia dari cahaya-Ku.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Jadikan manusia sebagai kendaraan-Ku, dan Aku jadikan seluruh isi alam sebagai kendaraan baginya.”
3 (Kendaraan di sini berarti sarana untuk menyampaikan seseorang kepada tujuan. Untuk tujuan tertentu, ALLAH SWT memanfaatkan manusia sebagai saranaNya, sementara manusia memanfaatkan alam sebagai sarana untuk mencapai tujuannya.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, betapa indahnya Aku sebagai Pencari ! Betapa indahnya manusia sebagai yang dicari ! Betapa indahnya manusia sebagai pengendara, dan betapa indahnya alam sebagai kendaraan baginya.”
4 (ALLAH SWT sebagai pencari sarana, memilih manusia – makhluk yang paling mulia – sebagai kendaraanNya. Betapa Agungnya Dia dan betapa terhormatnya manusia yang telah dipilihNya. Dan merupakan keagungan pula bagi alam karena telah dijadikan oleh manusia sebagai kendaraan yang membawanya kepada tujuannya.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, manusia adalah rahasia-Ku dan Aku adalah Rahasianya. Jika manusia menyadari kedudukannya di sisi-Ku, maka ia akan berucap pada setiap hembusan nafasnya, ‘milik siapakah kekuasaan pada hari ini ?’.”
5 (Jika manusia mengetahui secara hakiki betapa tinggi kedudukannya dan betapa dekat ia dengan ALLAH SWT, maka ia akan merasa bahwa suatu saat nanti – karena kedekatan itu – ALLAH SWT akan memberikan kekuasaanNya kepadanya. Karena itulah ia akan senantiasa menanti, kapan saat penyerahan itu tiba, dengan kalimat : “Milik siapakah kekuasaan pada hari ini ?.”)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, tidaklah manusia makan sesuatu, atau minum sesuatu, dan tidaklah ia berdiri atau duduk, berbicara atau diam, tidak pula ia melakukan suatu perbuatan, menuju sesuatu atau menjauhi sesuatu, kecuali Aku Ada [Berperan] di situ, Bersemayam dalam dirinya dan Menggerakkannya.”
6 (ALLAH SWT selalu berperan dalam setiap gerak dan diamnya manusia.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, tubuh manusia, jiwanya, hatinya, ruhnya, pendengarannya, penglihatannya, tangannya, kakinya, dan lidahnya, semua itu Aku Persembahkan kepadanya oleh Diri-Ku, untuk Diri-Ku. Dia tak lain adalah Aku, dan Aku Bukanlah selain dia.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, jika engkau melihat seseorang terbakai oleh api kefakiran dan hancur karena banyaknya kebergantungannya, maka dekatilah ia, karena tidak ada penghalang antara Diri-Ku dan dirinya.”
7 (Orang yang telah menyadari kefakiran dan kebergantungannya di hadapan ALLAH SWT, berarti ia telah memahami posisi dirinya terhadap Tuhannya. Sehingga tiada lagi penghalang antara dirinya dan ALLAH SWT.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, janganlah engkau makan sesuatu atau minum sesuatu dan janganlah engkau tidur, kecuali dengan kehadiran hati yang sadar dan mata yang awas.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, barangsiapa terhalang dari perjalanan-Ku di dalam batin, maka ia akan diuji dengan perjalanan lahir, dan ia tidak akan semakin dekat dari-Ku melainkan justru semakin menjauh dalam perjalanan batin.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, kemanunggalan ruhani merupakan keadaan yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Siapa yang percaya dengannya sebelum mengalaminya sendiri, maka ia telah kafir. Dan barang siapa menginginkan ibadah setelah mencapai keadaan wushul, maka ia telah menyekutukan ALLAH SWT.”
8 (Penyatuan ruhani antara makhluk dan Khaliq tidak akan dapat diungkapkan dengan kata-kata. Jika seseorang belum mengalaminya sendiri, maka ia akan cenderung mengingkarinya. Dan orang yang mengaku telah mengalaminya padahal belum, maka ia telah kafir. Orang yang telah mencapai keadaan ini, tiada yang ia inginkan selain perjumpaan dengan ALLAH SWT. Jika ia menginginkan hal lain, meski itu berupa ibadah sekalipun, dalam maqam ini, ia dianggap telah menyekutukan ALLAH SWT dengan keinginannya yang lain.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, barangsiapa memperoleh kebahagiaan azali, maka selamat atasnya, dia tidak akan terhina selamanya. Dan barang siapa memperoleh kesengsaraan azali, maka celaka baginya, dia tidak akan diterima sama sekali setelah itu.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Jadikan kefakiran dan keperluan sebagai kendaraan manusia. Barangsiapa menaikinya, maka ia telah sampai di tempatnya sebelum menyeberangi gurun dan lembah.”
9 (Kefakiran dan keperluan merupakan sarana yang membawa manusia kepada kesadaran akan jati dirinya dan kebesaran ALLAH SWT. Orang yang telah sampai pada kesadaran semacam ini berarti telah sampai pada posisinya yang tepat tanpa harus menempuh perjalanan yang berliku-liku.)

Lalu Dia Berkatak kepadaku : “Wahai penolong agung, bila manusia mengetahui apa yang terjadi setelah kematian, tentu ia tidak menginginkan hidup di dunia ini. Dan ia akan berkata di setiap saat dan kesempatan, ‘Tuhan, matikan aku !’.”
10 (Kematian merupakan saat disingkapkannya hakikat segala sesuatu, dan perjumpaan dengan Tuhan adalah saat yang paling dinantikan oleh orang yang merindukanNya.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, semua makhluk pada hari kiamat akan dihadapkan kepadaKu dalam keadaan tuli, bisu dan buta, lalu merasa rugi dan menangis. Demikian pula di dalam kubur.”

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, cinta merupakan tirai yang membatasi antara sang pencinta dan yang dicintai. Bila sang pencinta telah padam dari cintanya, berarti ia telah sampai kepada Sang Kekasih.”
11 (Cinta tiada lain kecuali keinginan sang pencinta untuk berjumpa dan bersatu dengan yang dicintai. Bila keduanya telah bertemu, maka cinta itu sendiri akan lenyap, dan keberadaan cinta itu justru akan menjadi penghalang antara keduanya.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Melihat Ruh-ruh menunggu di dalam jasad-jasad mereka setelah ucapanNya, ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu ?’ sampai hari kiamat.”

Lalu sang penolong berkata : “Aku melihat Tuhan Yang Maha Agung dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, barangsiapa bertanya kepadaKu tentang melihat setelah mengetahui, berrti ia terhalang dari pengetahuan tentang melihat. Barangsiapa mengira bahwa melihat tidak sama dengan mengetahui, maka berarti ia telah terperdaya oleh melihat ALLAH SWT.’”
12 (Yang dimaksud mengetahui adalah melihat dengan mata hati. Jadi, di sini melihat sama dengan mengetahui.)

Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, orang fakir dalam pandangan-Ku bukanlah orang yang tidak memiliki apa-apa, melainkan orang fakir adalah ia yang memegang kendali atas segala sesuatu. Bila ia berkata kepada sesuatu, ‘jadilah !’ maka terjadilah ia.”
13 (Fakir dalam pandangan ALLAH SWT bukanlah orang yang tidak memiliki harta benda, melainkan orang yang merasa bergantung kepada ALLAH SWT, dan tidak memiliki perhatian kepada apapun selain ALLAH SWT. Orang seperti ini, kehendaknya sama dengan kehendak ALLAH SWT, sehingga apa yang ia inginkan untuk terwujud akan terwujud.)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Tak ada persahabatan dan kenikmatan di dalam surga setelah kemunculan-Ku di sana, dan tak ada kesendirian dan kebakaran di dalam neraka setelah sapaan-Ku kepada para penghuninya.”
14 (Keinginan dan kenikmatan terbesar manusia di alam akhirat itu hanyalah perjumpaan dengan ALLAH SWT. Maka kenikmatan di dalam surga dan kesengsaraan di dalam neraka tidak akan terasa jika dihadapkan pada kenikmatan perjumpaan dengan ALLAH SWT, meski itu hanya dalam bentuk sapaan belaka.)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Yang Paling Mulia di antara semua yang mulia, dan Aku Yang Paling Penyayang di antara semua penyayang.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, tidurlah di sisi-Ku tidak seperti tidurnya orang-orang awam, maka engkau akan melihatKu.” Terhadap hal ini aku bertanya : “Wahai Tuhanku, bagaimana aku tidur disisi-Mu ?”. Dia Berkata : “Dengan menjauhkan jasmani dari kesenangan, menjauhkan nafsu dari syahwat, menjauhkan hati dari pikiran dan perasaan buruk, dan menjauhkan ruh dari pandangan yang melalaikan, lalu meleburkan dzatmu di dalam Dzat.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, katakan kepada sahabatmu dan pencintamu, siapa di antara kalian yang menginginkan kedekatan dengan-Ku, maka hendaklah ia memilih kefakiran, lalu kefakiran dari kefakiran. Bila kefakiran itu telah sempurna, maka tak ada lagi apapun selain Aku.”
15 (Kefakiran adalah suatu keadaan keperluan. Jika seseorang tidak memerlukan apa pun selain ALLAH SWT, maka kefakirannya telah sempurna. Baginya, Yang Wujud hanyalah ALLAH SWT, tak ada selainNya.)


Lalu Dia Berkata : “Wahai penolong agung, berbahagialah jika engkau mengasihi makhluk-makhluk-Ku, dan beruntunglah jika engkau memaaafkan makhluk-makhluk-Ku.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, katakan kepada pencintamu dan sahabatmu, ambillah manfaat dari do’a kaum fakir, karena mereka bersama-Ku dan Aku Bersama mereka.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Bersama segala sesuatu, Tempat Tinggalnya, Pengawasnya, dan kepada-Ku tempat kembalinya.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, jangan peduli pada surga dan apa yang ada di sana, maka engkau akan melihat Aku tanpa perantara. Dan jangan peduli pada neraka serta apa yang ada di sana, maka engkau akan melihat Aku tanpa perantara.”
16 (Ini seperti ungkapan Rabi’ah Al Andawiyah : “Aku menyembah ALLAH SWT bukan karena mengharap surga atau takut akan neraka, melainkan karena Dia memang layak untuk disembah dan karena aku mencintai-Nya.”)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, para penghuni surga disibukkan oleh surga, dan para penghuni neraka disibukkan oleh-Ku.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, sebagian penghuni surga berlindung dari kenikmatan, sebagaimana penghuni neraka berlindung dari jilatan api.”
17 (Penghuni surga berlindung dari kenikmatan agar mereka tidak terlena sehingga lupa akan kenikmatan yang paling besar, yakni perjumpaan dengan ALLAH SWT.)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, barangsiapa disibukkan dengan selain Aku, maka temannya adalah sabuk [tanda kekafiran] pada hari kiamat.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, orang-orang yang dekat mencari pertolongan dari kedekatan, sebagaimana orang-orang yang jauh mencari pertolongan dari kejauhan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, sesungguhnya Aku Memiliki hamba-hamba yang bukan nabi maupun rasul, yang kedudukan mereka tidak diketahui oleh siapapun dari penghuni dunia maupun penghuni akhirat, dari penghuni surga ataupun neraka, tidak juga malaikat Malik ataupun Ridwan, dan Aku Tidak Menjadikan mereka untuk surga maupun untuk neraka, tidak untuk pahala ataupun siksa, tidak untuk bidadari, istana maupun pelayan-pelayan mudanya. Maka beruntunglah orang yang mempercayai mereka meski belum mengenal mereka.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, engkau adalah salah satu dari mereka. Dan di antara tanda-tanda mereka di dunia adalah tubuh-tubuh mereka terbakar karena sedikitnya makan dan minum; nafsu mereka telah hangus dari syahwat, hati mereka telah hangus dari pikiran dan perasaan buruk, ruh-ruh mereka juga telah hangus dari pandangan yang melalaikan. Mereka adalah pemilik keabadian yang terbakar oleh cahaya perjumpaan [dengan Tuhan].”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, bila seseorang yang haus datang kepadamu di hari yang amat panas, sedangkan engkau memiliki air dingin dan engkau sedang tidak memerlukan air, jika engkau menahan air itu baginya, maka engkau adalah orang yang paling kikir. Bagaimana Aku Menolak mereka dari rahmat-Ku padahal Aku Telah Menetapkan atas Diri-Ku, bahwa Aku Paling Pengasih di antara yang mengasihi.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, tak seorang pun dari ahli maksiat yang jauh dari-Ku, dan tak seorangpun dari ahli ketaatan yang dekat dari-Ku.”
18 (Maksudnya, walaupun seseorang termasuk ahli maksiat, ALLAH SWT tetap dekat dengannya sehingga jika ia mau bertobat, ALLAH SWT pasti menerimanya. Dan janganlah seorang yang taat menyombongkan diri atas ketaatannya, karena dengan begitu ia justru akan semakin jauh dari ALLAH SWT. Memiliki perasaan kekurangan dan penyesalan itulah yang menyebabkan seseorang dekat kepada ALLAH SWT.)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, bila seseorang dekat kepada-Ku, maka ia adalah dari kalangan maksiat, karena ia merasa memiliki kekurangan dan penyesalan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, merasa memiliki kekurangan merupakan sumber cahaya, dan mengagumi cahaya diri sendiri merupakan sumber kegelapan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, ahli maksiat akan tertutupi oleh kemaksiatannya, dan ahli taat akan tertutupi oleh ketaatannya. Dan Aku Memiliki hamba-hamba selain mereka, yang tidak ditimpa kesedihan maksiat dan keresahan ketaatan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, sampaikan kabar gembira kepada para pendosa tentang adanya keutamaan dan kemurahan, dan sampaikan berita kepada para pengagum diri sendiri tentang adanya keadilan dan pembalasan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, ahli ketaatan selalu mengingat kenikmatan, dan ahli maksiat selalu mengingat Yang Maha Pengasih.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Dekat dengan pelaku maksiat setelah ia berhenti dari kemaksiatannya, dan Aku Jauh dari orang yang taat setelah ia berhenti dari ketaatannya.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, Aku Menciptakan orang awam namun mereka tidak mampu memandang cahaya kebesaran-Ku, maka Aku Meletakkan tirai kegelapan di antara Diri-Ku dan mereka. Dan Aku Menciptakan orang-orang khusus namun mereka tidak mampu mendekati-Ku dan mereka sebagai tirai penghalang.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, katakan kepada para sahabatmu, siapa di antara mereka yang ingin sampai kepada-Ku, maka ia harus keluar dari segala sesuatu selain Aku.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, keluarlah dari batas dunia, maka engkau akan sampai ke akhirat. Dan keluarlah dari batas akhirat, maka engkau akan sampai kepada-Ku.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, keluarlah engkau dari raga dan jiwamu, lalu keluarlah dari hati dan ruhmu, lalu keluarlah dari hukum dan perintah, maka engkau akan sampai kepada-Ku.”


Maka aku bertanya : “Wahai Tuhanku, shalat sepert apa yang paling dekat dengan-Mu ?.” Dia Berkata : “Shalat yang di dalamnya tiada apapun kecuali Aku, dan orang yang melakukannya lenyap dari shalatnya dan tenggelam karenanya.”
19 (Lenyap dari shalat bermakna bahwa niat dan perhatian si pelaku shalat hanya tertuju kepada ALLAH SWT. Fokusnya bukan lagi penampilan fisik maupun gerakan-gerakan, melainkan kepada makna batiniah shalat itu.)


Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, puasa seperti apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Berkata : “Puasa yang di dalamnya tiada apa pun selain Aku, dan orang yang melakukannya lenyap darinya."


Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, amal apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Berkata : “Amal yang di dalamnya tiada apa pun selain Aku, baik itu [harapan] surga ataupun [ketakutan] neraka, dan pelakunya lenyap darinya."


Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, tangisan seperti apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Berkata : “Tangisan orang-orang yang tertawa." Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, tertawa seperti apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Berkata : “Tertawanya orang-orang yang menangis karena bertobat.” Lalu aku berkata : “Wahai Tuhanku, tobat seperti apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Menjawab : “Tobatnya orang-orang yang suci.” Lalu aku bertanya : “Wahai Tuhanku, kesucian seperti apa yang paling utama di sisi-Mu ?.” Dia Menjawab : “Kesucian orang-orang yang bertobat.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, pencari ilmu di mata-Ku tidak mempunyai jalan kecuali setelah ia mengakui kebodohannya, karena jika ia tidak melepaskan ilmu yang ada padanya, ia akan menjadi setan.”
20 (Ilmu yang sesungguhnya adalah yang ada di sisi ALLAH SWT, sementara ilmu yang kita miliki hanyalah semu dan palsu. Selama manusia tidak melepas kepalsuan itu, ia tidak akan menemukan ilmu sejati. Ilmu sejati tidak akan berlawanan dengan perbuatan. Setan adalah contoh pemilik ilmu yang perbuatannya berlawanan dengan ilmu yang dimilikinya.)


Berkatalah sang penolong agung : “Aku bertemu Tuhanku SWT dan aku bertanya kepada-Nya, ‘Wahai Tuhan, apa makna kerinduan [‘isyq] ?’, Dia Menjawab : ‘Wahai penolong agung, [artinya] engkau mesti merindukan-Ku dan mengosongkan hatimu dari selain Aku.’” Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, jika engkau mengerti bentuk kerinduan maka engkau harus lenyap dari kerinduan, karena ia merupakan penghalang antara si perindu dan yang dirindukan.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, bila engkau berniat melakukan tobat, maka pertama kali engkau harus bertobat dari nafsu, lalu mengeluarkan pikiran dan perasaan buruk dari hati dengan mengusir kegelisahan dosa, maka engkau akan sampai kepada-Ku. Dan hendaknya engkau bersabar, karena bila tidak bersabar berarti engkau hanya bermain-main belaka.”


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, bila engkau ingin memasuki wilayah-Ku, maka hendaknya engkau tidak berpaling kepada alam mulk, alam malakut, maupun alam jabarut. Karena alam mulk adalah setannya orang berilmu, dan malakut adalah setannya ahli makrifat, dan jabarut adalah setannya orang yang sadar. Siapa yang puas dengan salah satu dari ketiganya, maka ia akan terusir dari sisi-Ku.”


Dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, perjuangan spiritual [mujahadah] adalah salah satu lautan di samudera penyaksian [musyahadah] dan tela dipilih oleh orang-orang yang sadar. Barangsiapa hendak masuk ke samudera musyahadah, maka ia harus memilih mujahadah, karena mujahadah merupakan benih dari musyahadah dan musyahadah tanpa mujahadah adalah mustahil. Barangsiapa telah memilih mujahadah, maka ia akan mengalami musyahadah, dikehendaki atau tidak dikehendaki.”
21 (Mujahadah adalah perjuangan spiritual dengan cara menekan keinginan-keinginan jasmani, nafsu, dan jiwa, agar tunduk di bawah kendali ruh kita. Musyahadah adalah penyaksian akan kebesaran dan keagungan ALLAH SWT melalui tanda-tanda keagungan-Nya di alam ini.)


Dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, para pencari jalan spiritual tidak dapat berjalan tanpa mujahadah, sebagaimana mereka tak dapat melakukannya tanpa Aku.”


Dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, sesungguhnya hamba yang paling Ku Cintai adalah hamba yang mempunyai ayah dan anak tetapi hatinya kosong dari keduanya. Jika ayahnya meninggal, ia tidak sedih karenanya, dan jika anaknya pun meninggal, ia pun tidak gundah karenanya. Jika seorang hamba telah mencapai tingkat seperti ini, maka di sisi-Ku tanpa ayah dan tanpa anak, dan tak ada bandingan baginya.”
22 (Kecintaan seseorang kepada anak atau orang tua semestinya tidak melebihi kecintaannya kepada ALLAH SWT. Ia harus menyadari bahwa orang tua maupun anak adalah anugerah ALLAH SWT yang bersifat sementara, dan cepat atau lambat ia akan berpisah dengan mereka. Maka seharusnya perpisahan itu tidak membuatnya gundah dan gelisah mengingat hal itu terjadi karena kehendak ALLAH SWT [ QS 80 : 34-37])


Dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, siapa yang tidak merasakan lenyapnya seorang ayah karena kecintaan kepada-Ku dan lenyapnya seorang anak karena kecintaan kepada-Ku, maka ia tak akan merasakan lezatnya Kesendirian dan Ketunggalan.”


Dia juga Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, bila engkau ingin memandang-Ku di setiap tempat, maka engkau harus memilih hati resah yang kosong dari selain Aku.” Lalu aku bertanya : “Tuhanku, apa ilmunya ilmu itu ?.” Dia Menjawab : “Ilmunya ilmu adalah ketidaktahuan akan ilmu.”


Dan Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, berbahagialah seorang hamba yang hatinya condong kepada mujahadah, dan celakalah bagi hamba yang hatinya condong kepada syahwat.”


Lalu aku bertanya kepada Tuhanku SWT tentang mi’raj. Dia Berkata : “Mi’raj adalah naik meninggalkan segala sesuatu kecuali Aku, dan kesempurnaan mi’raj adalah pandangan tidak berpaling dan tidak pula melampauinya [ QS 53 : 17].” Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, tidak ada shalat bagi orang yang tidak melakukan mi’raj kepada-Ku.”
23 (Dalam sebuah hadist, Nabi SAW berkata : “Shalat adalah mi’raj kaum mukmin.” Mi’raj berarti naiknya ruh menghadap ALLAH SWT meski jasad kita tetap berada di alam ini. Jika shalat seseorang belum membawanya kepada keadaan seperti ini, berarti ia belum melakukan shalat dengan sempurna)


Lalu Dia Berkata kepadaku : “Wahai penolong agung, orang yang kehilangan shalatnya adalah orang yang tidak mi’raj kepada-Ku.”

ALLAH SWT Berkata : “Wahai penolong agung!” Aku menjawab : “Aku mendengar panggilan-Mu, Wahai Tuhannya si penolong.”

Seterusnya [Next]:- Awal Penciptaan Makhluk - Hakikat Muhammad